PERSONBIL

Dessverre har vi for tiden ikke kapasitet til flere hjul på dekkhotell, men vi hjelper deg gjerne med sesongskifte.

Ta kontakt!

 

Komfort og kjøreglede. Men det viktigste er sikkerhet. Dekkene er kontaktflaten mellom bil og vei, i vått og tørt, på snø og is, ofte i stor hastighet.

Vi ønsker å gi deg den beste veiledningen. Vi har fagfolkene, vi har de riktige leverandørene.  Vi finner riktig dekk til dit formål. For din egen sikkerhet, kjøreglede og komfort.

Har du behov for dekkhotell? Avtal et tidspunkt med oss, så bytter vi hjul mens du venter.

Våre beste priser på dekk er alltid via vår webshop

HVA TRENGER DU?

Velg en av tjenestene under for å gå videre.

FAKTA OM DEKK PÅ PERSONBIL

Dekkene på en personbil har et «avtrykk» mot veien som tilsvarer fire håndflater. Disse gir deg den kontakten med underlaget som gjør at du kan akselerere, bremse og svinge- så lenge grepet er større enn den belastningen du utsetter dem for.

Er belastningen større enn grepet så mister dekkene «taket» i underlaget, og du risikerer å havne i farlige situasjoner. Gode dekk er altså et rent sikkerhetsutstyr, på linje med sikkerhetsbelter, ABS-bremser og lignende.

Du kan selv kontrollere to av de VIKTIGSTE tingene som bestemmer hvor godt dekkene dine er: Mønsterdybde og Lufttrykk. Minste LOVLIGE mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, mens vinterdekkene skal ha minimum 3 millimeter. Målinger viser imidlertid at grepet er betydelig redusert ved slike mønsterdybder, slik at vår anbefaling er å bytte dekkene ved 3 millimeter på sommerdekk og 5 millimeter på vinterdekk. I vinterhalvåret må du ha 3mm også på sommerdekkene. Det betyr at et sommerdekk er lovlig med 2 mm mønsterdybde 31.10, men ulovlig 01.11.

Lufttrykket har avgjørende betydning både for grep, støy og slitasje. Dette sjekker du både enkelt og helt gratis på nærmeste bensinstasjon, korrekt lufttrykk finner du enten på innsiden av tanklokket, på en plakat på bensinstasjonen eller i bilens instruksjonsbok. Vår erfaring er at du må ha minst 10% mer enn bilens anbefaling.

For lite luft gir øket dekkslitasje, mer rullemotstand og høyere drivstofforbruk, samtidig som stabiliteten i svinger blir dårligere. Har du for mye luft så øker også dette faren for feilslitasje, samt at veigrepet blir dårligere. Å sjekke lufttrykket er det enkleste og viktigste du kan gjøre for dekkene dine!

Velger du å kjøre med piggfrie vinterdekk på sommerstid så gjør du ikke noe ulovlig, men vær da klar over at du har både dårligere stabilitet og lengre bremselengder enn med sommerdekk- særlig på vått føre. Vi anbefaler IKKE å kjøre med piggfrie vinterdekk i sommermånedene.

NOEN AV VÅRE MERKER

Slapp av,
vi hjelper deg!

Ingen grunn til panikk! Vi skjønner at dette kan være vanskelig.

Vi er eksperter på vårt felt, og hjelper deg mer enn gjerne med det du måtte trenge!

DEKKDIMENSJONER

Hva betyr tallene og bokstavene på dekkene mine?

På siden av dekkene dine står det mange forskjellige tall og bokstavkoder. Men vet du hva 205/55 R 16 T XL egentlig betyr?

 

205/55 R 16 T XL

205: Dekkets slitebanebredde i millimeter.
55: Dekkets profil. Dekkets høyde er her 55 prosent av bredden.
R: Dekkets konstruksjon, i dette tilfellet radialdekk.
16: Belastningsklasse. Det er viktig å velge dekk med riktig
belastningsklasse for bilen.
T: Hastighetsklasse. Den nest siste bokstaven oppgir dekkets
hastighetsklasse, som er den høyeste hastigheten dekket tåler.
XL: Xtra Load – høyere belastningsklasse.

DEKKDIMENSJONER

Hva betyr tallene og bokstavene på dekkene mine?

På siden av dekkene dine står det mange forskjellige tall og bokstavkoder. Men vet du hva 205/55 R 16 T XL egentlig betyr?

 

205/55 R 16 T XL

205: Dekkets slitebanebredde i millimeter.
55: Dekkets profil. Dekkets høyde er her 55 prosent av bredden.
R: Dekkets konstruksjon, i dette tilfellet radialdekk.
16: Belastningsklasse. Det er viktig å velge dekk med riktig
belastningsklasse for bilen.
T: Hastighetsklasse. Den nest siste bokstaven oppgir dekkets
hastighetsklasse, som er den høyeste hastigheten dekket tåler.
XL: Xtra Load – høyere belastningsklasse.